Vizafogó Tagiskola<

Határtalanul!

IRODALMI ÉS TÖRTÉNELMI HŐSÖK HONT,

NÓGRÁD ÉS GÖMÖR VÁRMEGYÉKBEN, VALAMINT A SZEPESSÉGBE

Tanulmányi kirándulás 2019. október 21-25.

Idén első alkalommal pályázott iskolánk a hetedikeseknek kiírt tanulmányi kirándulásra. 40 diákunk utazhatott el a Felvidékre 5 napra, ahol tanulmányaik irodalmi és történelmi vonatkozásait kutathatták jól felkészült idegenvezető segítségével.

A Rákóczi-emlékévhez kapcsolódóan utunk során felidéztük a nagyságos fejedelemhez, a Rákóczi-családhoz és a Rákóczi szabadságharchoz köthető helyszíneket. A külhoni diákcsoporttal való találkozás alkalmával megemlékeztünk a szabadságharc történéseiről, az egyes felvidéki helyszínekről és a harcok jelentőségéről.

1. nap: A Balassi család ősi fészkébe, Kékkő várába látogattunk. Felkerestük a Mikszáth emlékházat Szklabonyán, majd Madách Imre szülőfalujába, Alsósztregovára látogattunk. Losoncon, a református temetőben pedig felkerestük Ráday Pálnak, Rákóczi fejedelem személyi titkárának, és Kármán József írónak a sírját.

2. nap: Fülek várába tettünk látogatást, amelynek legendája Koháry István kapitány hősiességéről mesél. Megálltunk a rimajánosi bencés apátsági templománál, ahol a feltételezések szerint a Halotti beszédet tartalmazó Pray kódexet használták. Rimaszombatban felkerestük Petőfi Sándor és Tompa Mihály költők szobrát, és megtekintettük a Gömör-Kishonti Múzeum gazdag kiállítását. Délután a Maginvári kilátóhozkirándultunk, amelyet Alsósziklás településről értünk el kétórás gyalogtúra keretében.

3. nap: Krasznahorkaváralján az Andrássyakra emlékeztünk, majd Kassára utazunk, ahol a Dómban megkoszorúztuk a nagyságos fejedelem, valamint édesanyja, a munkácsi hős Zrínyi Ilona és gróf Bercsényi Miklós generális szarkofágját. Felkerestük a rodostói házat, amely a nagyságos fejedelem törökföldi emigrációjának állít emléket. Délután kirándulást tettünk a meseszép Szádelői völgyben.

4. nap: Rozsnyón sétáltunk, ahol II. Rákóczi Ferenc egyik kedvenc tartózkodási helye és fejedelmi rezidenciája volt. Innen kormányozta a fennhatósága alatt lévő országrészeket. Innen a szabadságharc során kuruc kézre kerülő Szepes várába, Szapolyai János király szülőhelyére, majd a Jókai regényből ismert Lőcsére látogattunk. Késmárkon megtekintettük II. RákócziFerenc nevelőapjának, Felső-Magyarország fejedelmének, Thököly Imrének a sírját. Vára a Rákóczi szabadságharcban is fontos szerepet játszott.

5. nap: Hibbe katolikus templománál felkerestük Balassi Bálint, a költő-vitéz nyughelyét. Zólyomban pedig szülőhelyének emléktábláját kerestük fel a vár meglátogatásakor. Ellátogattunk az ezüstbányászat fellegvárába, Selmecbányára, amely a kuruc korban, mint Hont megye szabad királyi városa, Rákóczi mellett állt. A Szentháromság téren láttuk Hellenbach János Gottfried házát, aki a kor kiváló orvosa és a nagyságos fejedelem kamaragrófja volt. A városban Petőfi Sándor emlékét is felidéztük.